Sprzęt




10 porad jak kupić nowy rower



1. Typ roweru



W zależności do potrzeb rowery dzielą się na miejskie, szosowe, górskie i trekkingowe. Te pierwsze to rowery bardzo popularne na zachodzie Europy. Charakteryzuje je obecność wszystkich przydatnych akcesoriów. Służą do jeżdżenia do pracy czy na zakupy. Rowery szosowe są to rowery przeznaczone do celów treningowych dla zawodowców lub pasjonatów. Niewygodne i wymuszające nienaturalną postawę ciała rozwijają bardzo duże prędkości. Rowery górskie są obecnie najpopularniejsze. Do tej grupy zalicza się bardzo zróżnicowany sprzęt przeznaczony do jazdy wyczynowej oraz do jazdy po mieście. Ostatni rodzaj rowerów jest podobny do górskich tylko ma trochę węższe opony, większe koła oraz akcesoria do jazdy po mieście. Przeznaczony jest do wielodniowych wycieczek w plenerze.

2. Gdzie kupić rower



Wydaje się, że najkorzystniejsze cenowo są rowery dostępne w supermarketach. Rowery te są jednak wykonane z najtańszych materiałów i podzespołów przez co szybko się psują i są niewygodne w użytkowaniu. Jeżeli dysponujesz kwotą około 1000 zł lepiej kup nowy markowy rower.

3. Osprzęt




Najlepiej by rower miał osprzęt tylko jednej firmy, a nie wielu producentów. Wtedy masz pewność, że wszystko będzie działać jak należy.

4. Rozmiar roweru



Bardzo ważną rzeczą jest dobrać odpowiedni rozmiar roweru. Na źle dobranym sprzęcie jeździ się mniej wygodnie oraz może on powodować powstawanie wad kręgosłupa kiedy np. siedzimy w niepoprawnej pozycji. Rower dobieramy w następujący sposób. Wsiadamy na rower i jedną stopę opieramy na pedale, który jest w pozycji u dołu. Noga powinna być wyprostowana, a jeżeli tak nie jest należy podregulować wysokość siodełka. Jeżeli jest to nie możliwe to jest to zły rozmiar roweru.

5. Kierownica


 

Kupując rower należy sprawdzić czy kierownicę można regulować, a jeżeli nie, czy pasuje nam jej ustawienie i wysokość. W niektórych rowerach nie ma regulacji kierownicy.

6. Rama roweru




Rowery mają zazwyczaj ramę stalową lub aluminiową. Przyjęło się, że ramy aluminiowe są lżejsze i ogólnie lepsze, jest to jednak nie do końca prawda. Aluminium jest rzeczywiście bardzo wytrzymałe, ale jest także bardzo sztywne i podczas jazdy po nierównościach lepiej spisze się stalowa rama, która zamortyzuje drgania. Zresztą nie każda stalowa rama jest ciężka.

7. Koła i opony roweru



Koła występują najczęściej w dwóch rozmiarach 26" i 28". Te pierwsze montowane są w rowerach górskich, a drugie w trekkingowych i szosowych. Rozmiar 28" jest używany głównie do jeżdżenia po asfalcie, jednak jest bardziej uniwersalny i pożądany. Opony produkuje się w rozmiarach od 1,5" do 2". Do jazdy po asfalcie zalecane są jak najcieńsze opony, natomiast do pokonywania większych odległości w trudnych warunkach są przeznaczone opony szerokie z wyrazistym bieżnikiem.

8. Hamulce



Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo to hamulce są najważniejszą częścią wyposażenia roweru. Od paru lat bardzo modne są hamulce tarczowe, które swoją sławę zawdzięczają odporności na błoto i wodę. Dobre hamulce tarczowe są jednak stosunkowo drogie. Jest to kwota około 300 zł za sztukę i do jazdy po mieście nie są one potrzebne. Więc jeżeli masz ograniczony budżet wybierz zwykłe hamulce, które mają znacznie lepszy stosunek jakości do ceny. Przynajmniej będziesz mógł być pewien, że nie zawiodą cię kiedy będziesz ich potrzebował.

9. Amortyzacja




Amortyzacja została stworzono po to, by uczynić jazdę po nierównościach jeszcze bezpieczniejszą. Do jazdy po szosie nie jest absolutnie potrzebna.

10. Akcesoria rowerowe



Rower może posiadać mnóstwo różnych akcesoriów. Do standardu kilkanaście lat temu weszły przerzutki. Dalej jednak nie wszystkie rowery mają wspornik kierownicy, oświetlenie, licznik kilometrów, podnóżek czy koszyk na bidon. Kupując rower należy zwróć uwagę czy posiada potrzebna ci akcesoria.



Źródła zdjęć: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10]



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz